REFORMA GWIAZDEK
ZUCH ZARADNY ★★
ZUCHENKA ZARADNA ★★
SYLWETKA OGÓLNA
Zuchenka/zuch drugiej gwiazdki uczy się samodzielności i zaradności. Bierze współodpowiedzialność i stara się podejmować zadania w grupie. Rozwija przyjaźnie, uczy się rozwiązywać konflikty, współpracuje z rówieśnikami. Rozwija swoje pasje.
KOLOR CZERWONY
Potrafi nazwać swoje emocje, oraz stara się radzić z tymi skrajnymi. Jest świadoma/świadomy, które reakcje są zdrowe, a które mogą szkodzić innym. Uczy się przeżywać swoje pierwsze porażki i godzić się z nimi. Dostrzega i rozumie emocje ludzi wokoło. Mówi prawdę. Widzi wyraźnie różnice między dobrem a złem. Aktywnie uczestniczy w życiu religijnym gromady. Potrafi emocjonalnie przeżyć rozłąkę z rodzicami i pojechać na kilkudniową kolonię zuchową lub inny podobny wyjazd z rówieśnikami. Zna podstawowe tradycje świąteczne.
KOLOR ŻÓŁTY
Pogłębia wiedzę na temat swojej miejscowości oraz Polski. Zna jej podstawowe fakty historyczne oraz posiada podstawową wiedzę na temat Europy i świata. Odnalazła/odnalazł się w środowisku szkolnym, społecznościowym i potrafi się w nim zachować, wykorzystuje do tego kulturę słowa. Porusza się po swojej miejscowości i dba o swoje nawyki związane z urządzeniami mobilnymi.
KOLOR ZIELONY
Potrafi przygotować się do wycieczki leśnej. Podczas niej zachowuje się odpowiednio: nie niszczy przyrody i odnosi się z szacunkiem do każdego żyjącego stworzenia, dostrzega jego piękno i niepowtarzalność (nie jest wobec niej agresywna/agresywny). Potrafi umiejętnie korzystać z darów lasu. Wie z czego skorzystać, aby poznać przyrodę (np. książki przyrodnicze, strony internetowe, lornetka, lupa). Opiekuje się rośliną lub zwierzęciem. Poznaje przyrodę gospodarczą (np. rolę, sad, ogród, hodowle) i miała/miał możliwość pomóc w pracach gospodarczych.
KOLOR NIEBIESKI
Ubiera się odpowiednio do pogody i okazji. Rozumie, dlaczego należy dbać o higienę. Stara się zdrowo odżywiać i jest aktywna/aktywny fizycznie. Pomaga w przygotowywaniu pełnych posiłków, próbuje nowych smaków. Dba o porządek wokół siebie – ścieli łóżko, sprząta po zajęciach, odstawia krzesło, wyrzuca śmieci, nawet jeżeli to nie ona nabrudziła/on nabrudził. Rozumie różnicę między obowiązkami domowymi a dobrymi uczynkami. Ma stały domowy obowiązek i systematycznie się z niego wywiązuje. Umie samodzielnie coś kupić, zna ceny podstawowych produktów, dzieli się swoimi rzeczami. Jest otwarta/otwarty na nowe doświadczenia.
KOLOR FIOLETOWY
Doskonali interesujące ją/go umiejętności. Aktywnie uczestniczy w życiu grupy. Potrafi wyrażać siebie poprzez takie aktywności, jak sport i działania twórcze. Utożsamia się z grupą do której należy i pielęgnuje relacje. Współpracuje z rówieśnikami.