C02 RYCERZ NIEPOKALANEJ >> C03 RYCERZ >> C04 DOBRY DUSZEK
C02 BŁĘKITNA PANI >> C03 DAMA >> C04 DOBRY DUSZEK
C03 ●
RYCERZ
DAMA
Rycerz to zuch, który z szacunkiem traktuje siebie i innych. Jest wierny swoim zasadom nawet w trudnej sytuacji. Zna zasady dobrego wychowania. Jest odważny, uczciwy i opiekuńczy.
Dama to zuchenka, która z szacunkiem traktuje siebie i innych. Jest wierna swoim zasadom nawet w trudnej sytuacji. Zna zasady dobrego wychowania. Jest odważna, uczciwa i opiekuńcza.
WYMAGANIA
1. Jak prawdziwy rycerz traktuje każdego z szacunkiem.
2. Zaopiekował się młodszymi lub słabszymi, stając w ich obronie.
3. Poznał i potrafi stosować zasady savoir vivre.
4. Podjął trudne wyzwanie – wbrew swoim lękom i obawom.
5. W dowolnej formie przedstawił historię wybranego rycerza, który mógłby być dla niego wzorem.
1. Jak prawdziwa dama traktuje każdego z szacunkiem.
2. Zaopiekowała się młodszymi lub słabszymi, stając w ich obronie.
3. Poznała i potrafi stosować zasady savoir vivre.
4. Podjęła trudne wyzwanie – wbrew swoim lękom i obawom.
5. W dowolnej formie przedstawiła historię wybranej damy lub królewny, która mogłaby być dla niej wzorem.
KOMENTARZE
Podczas realizacji sprawności należy zwrócić szczególną uwagę na relacje chłopcy – dziewczynki oraz na odpowiedni do wieku wizerunek chłopca-zucha. Należy pamiętać, że rycerz rozumiany jest tu nie jako postać historyczna, ale jako osoba posiadająca zespół szlachetnych cech.
Ad 3. Savoir vivre to szeroko pojęte zasady zachowania, istotne dla życia społecznego, a nie wyłącznie dobre maniery przy stole. Są to m.in: zasady gry fair play, nieprzechodzenie przez ulicę na czerwonym świetle, nieściąganie na sprawdzianach w szkole.
Ad 4. W ramach konkretnych zadań zuch powinien walczyć ze słabością lub kształcić dobry nawyk. Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że prawidłowy przykład własny wodza stanowi, jak zawsze, istotny czynnik w pozytywnym zrealizowaniu tej sprawności.
Podczas realizacji sprawności należy zwrócić szczególną uwagę na relacje chłopcy – dziewczynki oraz na odpowiedni do wieku wizerunek dziewczynki-zuchenki. Należy pamiętać, że dama rozumiana jest tu nie jako postać historyczna, ale jako osoba posiadająca zespół szlachetnych cech.
Ad 3. Savoir vivre to szeroko pojęte zasady zachowania, istotne dla życia społecznego, a nie wyłącznie dobre maniery przy stole. Są to m.in: zasady gry fair play, nieprzechodzenie przez ulicę na czerwonym świetle, nieściąganie na sprawdzianach w szkole.
Ad 4. W ramach konkretnych zadań zuchenka powinna walczyć ze słabością lub kształcić dobry nawyk. Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że prawidłowy przykład własny drużynowej stanowi, jak zawsze, istotny czynnik w pozytywnym zrealizowaniu tej sprawności.