C16 PRZYJACIEL >> C17 PRZYJACIEL OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ >> C18 PACIOREK
C16 PRZYJACIÓŁKA >> C17 PRZYJACIÓŁKA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ >> C18 RÓŻA
C17 ●
PRZYJACIEL OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
PRZYJACIÓŁKA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Przyjaciel osoby z niepełnosprawnością to zuch, który wie, czym jest niepełnosprawność i umie wspierać osoby potrzebujące pomocy.
Przyjaciółka osoby z niepełnosprawnością to zuchenka, która wie, czym jest niepełnosprawność i umie wspierać osoby potrzebujące pomocy.
WYMAGANIA
1. Spróbował doświadczyć dowolnego elementu życia osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
2. Dowiedział się, czym jest paraolimpiada. Wziął udział w rozgrywce jednej z dyscyplin sportowych dla osób z niepełnosprawnością. Poznał symbol paraolimpiady.
3. Dowiedział się, z jakimi wyzwaniami mogą spotkać się osoby z trudnościami rozwojowymi. Zauważył udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej.
4. Dowiedział się, czym jest alfabet Braille’a i PJM oraz nauczył się paru znaków w nich. Zauważył, gdzie pojawiają się one w przestrzeni publicznej.
5. Przeczytał książkę, obejrzał bajkę lub film poruszające tematykę niepełnosprawności i w dowolnej formie podzielił się tym z gromadą.
1. Spróbowała doświadczyć dowolnego elementu życia osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
2. Dowiedziała się, czym jest paraolimpiada. Wzięła udział w rozgrywce jednej z dyscyplin sportowych dla osób z niepełnosprawnością. Poznała symbol paraolimpiady.
3. Dowiedziała się, z jakimi wyzwaniami mogą spotkać się osoby z trudnościami rozwojowymi. Zauważyła udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej.
4. Dowiedziała się, czym jest alfabet Braille’a i PJM oraz nauczyła się paru znaków w nich. Zauważyła, gdzie pojawiają się one w przestrzeni publicznej.
5. Przeczytała książkę, obejrzała bajkę lub film poruszające tematykę niepełnosprawności i w dowolnej formie podzieliła się tym z gromadą.
KOMENTARZE
Ad 1. Przykładowo: przez konkretny okres czasu ograniczył jeden ze swoich zmysłów – zasłonił oczy, zawiązał ręce, nic nie słyszał.
Ad 2. Przykładowo: podczas pływania dla niewidomych, osoba stojąca na brzegu uderza kijkiem, by powiadomić pływaka, że tu jest ściana. Z kolei w rozgrywce tenisa stołowego osoby bez rąk trzymają paletkę w ustach. W ramach realizacji zadania zuch pod okiem druha lub rodziców przetestował jedną z dyscyplin, np. wrzucanie piłki do kosza siedząc na krześle (nawiązanie do koszykówki na wózkach).
Ad 3. Udogodnieniem jest nie tylko to, co zauważamy w przestrzeni miejskiej/publicznej (informacje dla niewidomych pisane alfabetem Braille’a na tabliczkach w windzie lub na peronie czy wypukłe paski na ziemi lub pochylnie). Mogą to być również udogodnienia w domu (specjalnie urządzona ubikacja dla osoby na wózku, szerokie futryny) oraz praktyczne rozwiązania takie jak budzenie osób niedosłyszących za pomocą światła.
Ad 4. Alfabet Braille’a to alfabet dla niewidomych, a PJM to Polski Język Migowy.
Ad 5. Zachęcamy do skorzystania z inspiracji zamieszczonych pod kodami QR.
Ad 1. Przykładowo: przez konkretny okres czasu ograniczyła jeden ze swoich zmysłów – zasłoniła oczy, zawiązała ręce, nic nie słyszała.
Ad 2. Przykładowo: podczas pływania dla niewidomych, osoba stojąca na brzegu uderza kijkiem, by powiadomić pływaka, że tu jest ściana. Z kolei w rozgrywce tenisa stołowego osoby bez rąk trzymają paletkę w ustach. W ramach realizacji zadania zuchenka pod okiem druhny lub rodziców przetestowała jedną z dyscyplin, np. wrzucanie piłki do kosza siedząc na krześle (nawiązanie do koszykówki na wózkach).
Ad 3. Udogodnieniem jest nie tylko to, co zauważamy w przestrzeni miejskiej/publicznej (informacje dla niewidomych pisane alfabetem Braille’a na tabliczkach w windzie lub na peronie czy wypukłe paski na ziemi lub pochylnie). Mogą to być również udogodnienia w domu (specjalnie urządzona ubikacja dla osoby na wózku, szerokie futryny) oraz praktyczne rozwiązania takie jak budzenie osób niedosłyszących za pomocą światła.
Ad 4. Alfabet Braille’a to alfabet dla niewidomych, a PJM to Polski Język Migowy.
Ad 5. Zachęcamy do skorzystania z inspiracji zamieszczonych pod kodami QR.