C15 PROMYCZEK >> C16 PRZYJACIEL >> C17 PRZYJACIEL OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
C15 PROMYCZEK >> C16 PRZYJACIÓŁKA >> C17 PRZYJACIÓŁKA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
C16 ●●
PRZYJACIEL
PRZYJACIÓŁKA
Przyjaciel to zuch, który integruje się w grupie rówieśniczej i buduje relacje.
Przyjaciółka to zuchenka, która integruje się w grupie rówieśniczej i buduje relacje.
WYMAGANIA
1. Spędził czas z zuchem, którego jeszcze dobrze nie zna.
2. Poprowadził zabawę, piosenkę lub pląs dla grupy rówieśniczej.
3. Dostrzega emocje innych i potrafi na nie zareagować.
4. Pamiętał o urodzinach lub innych świętach swoich bliskich, złożył im życzenia lub przygotował prezent.
5. Przedstawił swoje zainteresowania grupie, dowiedział się, czym interesują się jegokoleżanki/koledzy, znalazł z nimi wspólne zainteresowania. Opowiedział lub przeprowadził zabawę o jednej ze wspólnych pasji.
6. Nauczył młodszego zucha nowej umiejętności.
7. Zorganizował w gromadzie “cichego przyjaciela”.
8. Zaopiekował się nieśmiałą osobą.
1. Spędziła czas z zuchenką, której jeszcze dobrze nie zna.
2. Poprowadziła zabawę, piosenkę lub pląs dla grupy rówieśniczej.
3. Dostrzega emocje innych i potrafi na nie zareagować.
4. Pamiętała o urodzinach lub innych świętach swoich bliskich, złożyła im życzenia lub przygotowała prezent.
5. Przedstawiła swoje zainteresowania grupie, dowiedziała się, czym interesują się jej koleżanki/koledzy, znalazła z nimi wspólne zainteresowania. Opowiedziała o wspólnych zainteresowaniach lub przeprowadziła zabawę związaną z jednym z nich.
6. Nauczyła młodszą zuchenkę nowej umiejętności.
7. Zorganizowała w gromadzie “cichego przyjaciela”.
8. Zaopiekowała się nieśmiałą osobą.
KOMENTARZE
Ad 6. Przykładowo: nauczył, jak składać mundurek, przyszyć sprawność, śpiewać modlitwę lub hymn zuchowy.
Ad 7. „Cichy przyjaciel” to zabawa polegająca na tym, że grupa osób (na przykład gromada) losuje siebie nawzajem. Następnie, ich zadaniem jest zrobienie czegoś miłego dla wylosowanej osoby. Jeśli sprawność realizuje kilka zuchów, mogą to zorganizować wspólnie.
Ad 8. Zuch spędza czas z taką osobą, bawiąc się lub rozmawiając, pomaga lub robi coś miłego dla osoby, której trudniej zintegrować się z grupą.
Ad 6. Przykładowo: nauczyła, jak składać mundurek, przyszyć sprawność, śpiewać modlitwę lub hymn zuchowy.
Ad 7. „Cichy przyjaciel” to zabawa polegająca na tym, że grupa osób (na przykład gromada) losuje siebie nawzajem. Następnie, ich zadaniem jest zrobienie czegoś miłego dla wylosowanej osoby. Jeśli sprawność realizuje kilka zuchenek, mogą to zorganizować wspólnie.
Ad 8. Zuchenka spędza czas z taką osobą, bawiąc się lub rozmawiając, pomaga lub robi coś miłego dla osoby, której trudniej zintegrować się z grupą.