Ż06 DOŚWIADCZALSKI >> Ż07 DZIENNIKARZ >> Ż08 ETNOGRAF
Ż06 DOŚWIADCZALSKA >> Ż07 DZIENNIKARKA >> Ż08 ETNOGRAFKA
Ż07 ●
DZIENNIKARZ
DZIENNIKARKA
Dziennikarz to zuch, który pisze krótkie teksty o charakterze informacyjnym i opiniotwórczym, potrafi rzetelnie opisać dane zdarzenie.
Dziennikarka to zuchenka, która pisze krótkie teksty o charakterze informacyjnym i opiniotwórczym, potrafi rzetelnie opisać dane zdarzenie.
WYMAGANIA
1. Dowiedział się, jakie są podstawowe formy wypowiedzi dziennikarskiej.
2. Interesuje się istotnymi wydarzeniami w Polsce, na świecie i w swoim najbliższym otoczeniu. Dowiedział się, skąd czerpać wiedzę na ich temat.
3. Zweryfikował wiarygodność konkretnej informacji w różnych źródłach.
4. Poznał i wykorzystał w swojej pracy różne sposoby pozyskiwania i zapisywania informacji.
5. Napisał artykuł w wybranej przez siebie formie i opublikował go. Zadbał o poprawność językową i interpunkcyjną.
6. Poznaje i stosuje zasady ortografii i interpunkcji. Rozwija swoje umiejętności językowe.
1. Dowiedziała się, jakie są podstawowe formy wypowiedzi dziennikarskiej.
2. Interesuje się istotnymi wydarzeniami w Polsce, na świecie i w swoim najbliższym otoczeniu. Dowiedziała się, skąd czerpać wiedzę na ich temat.
3. Zweryfikowała wiarygodność konkretnej informacji w różnych źródłach.
4. Poznała i wykorzystała w swojej pracy różne sposoby pozyskiwania i zapisywania informacji.
5. Napisała artykuł w wybranej przez siebie formie i opublikowała go. Zadbała o poprawność językową i interpunkcyjną.
6. Poznaje i stosuje zasady ortografii i interpunkcji. Rozwija swoje umiejętności językowe.
KOMENTARZE
Ad 1. Przykładowo: wywiad, reportaż, felieton, artykuł.
Ad 2. Może czerpać z artykułów prasowych, audycji radiowych, filmów dokumentalnych, fotografii, artykułów internetowych lub postów. Zuch powinien oglądać programy informacyjne w obecności kogoś, kto będzie na bieżąco tłumaczył mu zaobserwowane zdarzenia i chronił przed drastycznymi scenami.
Ad 3. Warto poruszyć tutaj wybrane zagadnienia: fałszywych informacji, celowego wprowadzania w błąd i ich szkodliwości.
Ad 4. Informacje można pozyskiwać poprzez rozmowy, czytanie, obserwacje lub analizę różnych źródeł. Można je utrwalić np. poprzez notki, nagrywanie, fotografowanie.
Ad 5. Zuch może zdecydować jaką formę stworzy. Może opisać zaobserwowane zdarzenie lub zebrać informacje dotyczące wybranej osoby i przeprowadzić z nią wywiad, który odda do autoryzacji. Ważna jest poprawność językowa i ortograficzna. Powstały tekst powinien zostać opublikowany np. w gazetce gromady, gablocie, kronice lub mediach społecznościowych.
Ad 1. Przykładowo: wywiad, reportaż, felieton, artykuł.
Ad 2. Może czerpać z artykułów prasowych, audycji radiowych, filmów dokumentalnych, fotografii, artykułów internetowych lub postów. Zuchenka powinna oglądać programy informacyjne w obecności kogoś, kto będzie na bieżąco tłumaczył jej zaobserwowane zdarzenia i chronił przed drastycznymi scenami.
Ad 3. Warto poruszyć tutaj wybrane zagadnienia: fałszywych informacji, celowego wprowadzania w błąd i ich szkodliwości.
Ad 4. Informacje można pozyskiwać poprzez rozmowy, czytanie, obserwacje lub analizę różnych źródeł. Można je utrwalić np. poprzez notki, nagrywanie, fotografowanie.
Ad 5. Zuchenka może zdecydować jaką formę stworzy. Może opisać zaobserwowane zdarzenie lub zebrać informacje dotyczące wybranej osoby i przeprowadzić z nią wywiad, który odda do autoryzacji. Ważna jest poprawność językowa i ortograficzna. Powstały tekst powinien zostać opublikowany np. w gazetce gromady, gablocie, kronice lub mediach społecznościowych.