Ż07 DZIENNIKARZ >> Ż08 ETNOGRAF >> Ż09 FILMOZNAWCA
Ż07 DZIENNIKARKA >> Ż08 ETNOGRAFKA >> Ż09 FILMOZNAWCZYNI
Ż08 ●●
ETNOGRAF
ETNOGRAFKA
Etnograf to zuch, który wie, że kulturę polską tworzyli ludzie należący do różnych społeczności, grup etnicznych i narodów. Poszerza swoją wiedzę na ich temat.
Etnografka to zuchenka, która wie, że kulturę polską tworzyli ludzie należący do różnych społeczności, grup etnicznych i narodów. Poszerza swoją wiedzę na ich temat.
WYMAGANIA
1. Odnalazł znaki obecności różnych kultur w Polsce i udokumentował je.
2. Zapoznał się z obyczajami różnych grup etnograficznych.
3. Dowiedział się, gdzie mieszkała/mieszka dana społeczność, grupa etniczna lub naród.
4. Wykonał element zdobnictwa bądź stroju dowolnej grupy etnicznej lub narodowej.
5. Odwiedził muzeum, skansen lub izbę regionalną. Jeśli to możliwe, poznał przedstawiciela danej społeczności.
6. Przygotował potrawę charakterystyczną dla dowolnego regionu.
7. Poznał kilka wyrazów z dowolnej gwary i przedstawił je gromadzie.
8. Poznał charakterystyczne cechy różnych grup etnicznych.
1. Odnalazła znaki obecności różnych kultur w Polsce i udokumentowała je.
2. Zapoznała się z obyczajami różnych grup etnograficznych.
3. Dowiedziała się, gdzie mieszkała/mieszka dana społeczność, grupa etniczna lub naród.
4. Wykonała element zdobnictwa bądź stroju dowolnej grupy etnicznej lub narodowej.
5. Odwiedziła muzeum, skansen lub izbę regionalną. Jeśli to możliwe, poznała przedstawiciela danej społeczności.
6. Przygotowała potrawę charakterystyczną dla dowolnego regionu.
7. Poznała kilka wyrazów z dowolnej gwary i przedstawiła je gromadzie.
8. Poznała charakterystyczne cechy różnych grup etnicznych.
KOMENTARZE
Należy pamiętać, że pozyskanie informacji nie jest najważniejszym celem. Samo przebywanie w „innym świecie”, doświadczanie go i kontakt z „innymi” ludźmi oraz próba zrozumienia ich już jest bardzo wartościowa.
Dla zuchów należących do mniejszości sugerowane jest zdobywanie sprawności „Wnuczek” lub „Genealog”, ze szczególnym uwzględnieniem niezwykłych korzeni rodzinnych.
Ad 2. Przykładowo: zaśpiewał pieśń ludową, zatańczył taniec, poznał zabawę ludową.
Ad 8. Przykładowo: ubiór, gwara, kuchnia, święta (np. redyk, Barbórka), zwyczaje kolędnicze, dożynki.
Należy pamiętać, że pozyskanie informacji nie jest najważniejszym celem. Samo przebywanie w „innym świecie”, doświadczanie go i kontakt z „innymi” ludźmi oraz próba zrozumienia ich już jest bardzo wartościowa.
Dla zuchenek należących do mniejszości sugerowane jest zdobywanie sprawności „Wnuczka” lub „Genealożka”, ze szczególnym uwzględnieniem niezwykłych korzeni rodzinnych.
Ad 2. Przykładowo: zaśpiewała pieśń ludową, zatańczyła taniec, poznała zabawę ludową.
Ad 8. Przykładowo: ubiór, gwara, kuchnia, święta (np. redyk, Barbórka), zwyczaje kolędnicze, dożynki.