Przejdź do treści

C21 ZŁOTE USTA >> C22 ZNAWCA EMOCJI >> KOLOR ŻÓŁTY

C21 ZŁOTE USTA >> C22 ZNAWCZYNI EMOCJI >> KOLOR ŻÓŁTY

C22 ●

ZNAWCA EMOCJI

ZNAWCZYNI EMOCJI

Znawca emocji to zuch, który rozróżnia emocje i potrafi je nazwać. Stara się je wyrażać w adekwatny do sytuacji sposób. Potrafi je dostrzegać u siebie oraz u innych osób, z którymi przebywa.

Znawczyni emocji to zuchenka, która rozróżnia emocje i potrafi je nazwać. Stara się je wyrażać w adekwatny do sytuacji sposób. Potrafi je dostrzegać u siebie oraz u innych osób, z którymi przebywa.

WYMAGANIA

1. Poznał 10 różnych emocji.
2. Potrafi pokazać określone emocje. Wie, w jakich sytuacjach może je poczuć.
3. Przypomniał sobie jakąś ważną sytuację ze swojego życia i zastanowił się, jak się wtedy czuła oraz jak mogli czuć się inni.
4. Potrafi uargumentować, dlaczego pewne zagadnienia są dla niego ważne.
5. Potrafi podać przykład adekwatnego wyrażania trudnych dla niego emocji.
6. Zapoznał się z dziełem kultury, które porusza zagadnienie emocji. Porozmawiała z druhem lub rodzicem o jego odbiorze.

1. Poznała 10 różnych emocji.
2. Potrafi pokazać określone emocje. Wie, w jakich sytuacjach może je poczuć.
3. Przypomniała sobie jakąś ważną sytuację ze swojego życia i zastanowiła się, jak się wtedy czuła oraz jak mogli czuć się inni.
4. Potrafi uargumentować, dlaczego pewne zagadnienia są dla niej ważne.
5. Potrafi podać przykład adekwatnego wyrażania trudnych dla niej emocji.
6. Zapoznała się z dziełem kultury, które porusza zagadnienie emocji. Porozmawiała z druhną lub rodzicem o jego odbiorze.

KOMENTARZE

Sprawność może być zdobywana drugi raz przez zucha, który znacząco się rozwinął emocjonalnie (np. pierwszy raz zdobywała sprawność w pierwszej klasie, a obecnie jest w czwartej).
Ad 1. Emocje, które powinien znać zuch to m.in.: radość, smutek, strach, złość, wstręt, zaskoczenie, nadzieja, zachwyt, współczucie, wstyd.
Ad 3. Zuch może narysować swoją postać i zaznaczyć, co i gdzie wtedy czuła np. radość na buzi, złość w brzuchu albo w dłoniach itp.
Ad 4. Istotnym jest, aby zwrócić uwagę zuchowi, że rzeczy dla zucha, wynikają z jego potrzeb, np. podczas kręgu rady uargumentował, dlaczego konkretną sprawę umieścił na liście spraw.
Ad 5. Przykładowo: powiedzenie koledze, co sprawiło mu przykrość w jego zachowaniu (zamiast obrażania się, mówienia, że nie chce się z nim bawić/być w parze).
Ad 6. Przykładowo: przeczytał książkę, komiks, obejrzał film lub bajkę np. film “W głowie się nie mieści”, książki „Co robią uczucia?”, „Co lubią uczucia?”.

Sprawność może być zdobywana drugi raz przez zuchenkę, która znacząco się rozwinęła emocjonalnie (np. pierwszy raz zdobywała sprawność w pierwszej klasie, a obecnie jest w czwartej).
Ad 1. Emocje, które powinna znać zuchenka to m.in.: radość, smutek, strach, złość, wstręt, zaskoczenie, nadzieja, zachwyt, współczucie, wstyd.
Ad 3. Zuchenka może narysować swoją postać i zaznaczyć, co i gdzie wtedy czuła np. radość na buzi, złość w brzuchu albo w dłoniach itp.
Ad 4. Istotnym jest, aby zwrócić uwagę, że rzeczy ważne dla zuchenki wynikają z jej potrzeb, np. podczas kręgu rady uargumentowała, dlaczego konkretną sprawę umieściła na liście spraw.
Ad 5. Przykładowo: powiedzenie koleżance, co sprawiło jej przykrość w jej zachowaniu (zamiast obrażania się, mówienia, że nie chce się z nią bawić/być w parze).
Ad 6. Przykładowo: przeczytała książkę, komiks, obejrzała film lub bajkę np. film “W głowie się nie mieści”, książki „Co robią uczucia?”, „Co lubią uczucia?”.