Przejdź do treści

Z10 PRZYJACIEL LASU >> Z11 PRZYJACIEL PTAKÓW >> Z12 PRZYJACIEL ZWIERZĄT

Z10 PRZYJACIÓŁKA LASU >> Z11 PRZYJACIÓŁKA PTAKÓW >> Z12 PRZYJACIÓŁKA ZWIERZĄT

Z11 ●●

PRZYJACIEL PTAKÓW

PRZYJACIÓŁKA PTAKÓW

Przyjaciel ptaków to zuch, który interesuje się ptakami oraz pogłębia wiedzę na ich temat.

Przyjaciółka ptaków to zuchenka, która interesuje się ptakami oraz pogłębia wiedzę na ich temat.

WYMAGANIA

1. Rozpoznał po wyglądzie kilka gatunków ptaków. Poznał kilka informacji o przynajmniej jednym z nich.
2. Obserwuje życie ptaków na wolności, nie zakłócając go.

3. Dowiedział się dlaczego, gdzie i z jakich materiałów ptaki budują gniazda.
4. Poznał rodzaje ptasich piór i ich funkcje.
5. Dowiedział się, jaki pokarm jest bezpieczny dla różnych gatunków ptaków. Dokarmiał ptaki zimą, a poza okresem dokarmiania zgromadził ptasi pokarm.
6. Poznał zawód ornitologa. Dowiedział się, na czym polega jego praca – jakie musi wykonywać czynności w zależności od miejsca i pory roku.
7. Stworzył mapę występowania poszczególnych gatunków ptaków na konkretnym obszarze.

8. Zaprojektował lub zbudował karmnik, budkę lęgową lub poidełko.
9. Poznał różnice między gatunkami ptaków, które można hodować w domu a tymi, które żyją na wolności. Dowiedział się, jakie mają one potrzeby i z czego one wynikają.

1. Rozpoznała po wyglądzie kilka gatunków ptaków. Poznała kilka informacji o przynajmniej jednym z nich.
2. Obserwuje życie ptaków na wolności, nie zakłócając go.

3. Dowiedziała się dlaczego, gdzie i z jakich materiałów ptaki budują gniazda.
4. Poznała rodzaje ptasich piór i ich funkcje.
5. Dowiedziała się, jaki pokarm jest bezpieczny dla różnych gatunków ptaków. Dokarmiała ptaki zimą, a poza okresem dokarmiania zgromadziła ptasi pokarm.
6. Poznała zawód ornitologa. Dowiedziała się, na czym polega jego praca – jakie musi wykonywać czynności w zależności od miejsca i pory roku.
7. Stworzyła mapę występowania poszczególnych gatunków ptaków na konkretnym obszarze.

8. Zaprojektowała lub zbudowała karmnik, budkę lęgową lub poidełko.
9. Poznała różnice między gatunkami ptaków, które można hodować w domu a tymi, które żyją na wolności. Dowiedziała się, jakie mają one potrzeby i z czego one wynikają.

KOMENTARZE

W celu znalezienia informacji o ptakach potrzebnych do zdobywania sprawności lub do cyklu (szczególnie takich dostępnych dla dzieci) polecamy zapoznanie się ze stroną internetową, dostępną pod kodem QR.
Ad 1. Na potrzeby realizacji sprawności, ptaki można podzielić na kilka rodzajów: zimujące i niezimujące w Polsce, przylatujące i odlatujące, migrujące nad Polską, czasowo się zatrzymujące. Warto aby podczas realizacji sprawności zuch miał okazję zapoznać się z ptakami z więcej niż jednej z powyższych kategorii.
Ad 2. Przykładowo: odnalazł gniazdo, wypatrzył kilka ptaków, widział, jak zdobywają pokarm itp.
Ad 4. Podstawowe rodzaje piór to lotki, sterówki, pióra okrywowe i pióra puchowe.
Ad 5. Latem bądź jesienią nie należy dokarmiać ptaków.
Ad 6. Rekomendujemy spotkanie z ornitologiem, ale nie jest to warunek konieczny.
Ad 7. Podział ptaków ze względu na ich występowanie na poszczególnych kontynentach lub regionach Polski.
Ad 8. W zależności od umiejętności i pory roku. Do stworzenia karmnika można wykorzystać nie tylko drewno, ale także butelkę plastikową i drewniane łyżki. W trakcie innych pór roku można stworzyć np. poidełko.

W celu znalezienia informacji o ptakach potrzebnych do zdobywania sprawności lub do cyklu (szczególnie takich dostępnych dla dzieci) polecamy zapoznanie się ze stroną internetową, dostępną pod kodem QR.
Ad 1. Na potrzeby realizacji sprawności, ptaki można podzielić na kilka rodzajów: zimujące i niezimujące w Polsce, przylatujące i odlatujące, migrujące nad Polską, czasowo się zatrzymujące. Warto aby podczas realizacji sprawności zuchenka miała okazję zapoznać się z ptakami z więcej niż jednej z powyższych kategorii.
Ad 2. Przykładowo: odnalazła gniazdo, wypatrzyła kilka ptaków, widziała, jak zdobywają pokarm itp.
Ad 4. Podstawowe rodzaje piór to lotki, sterówki, pióra okrywowe i pióra puchowe.
Ad 5. Latem bądź jesienią nie należy dokarmiać ptaków.
Ad 6. Rekomendujemy spotkanie z ornitologiem, ale nie jest to warunek konieczny.
Ad 7. Podział ptaków ze względu na ich występowanie na poszczególnych kontynentach lub regionach Polski.
Ad 8. W zależności od umiejętności i pory roku. Do stworzenia karmnika można wykorzystać nie tylko drewno, ale także butelkę plastikową i drewniane łyżki. W trakcie innych pór roku można stworzyć np. poidełko.