KOLOR CZERWONY >> C01 BARANEK WIELKANOCNY >> C02 RYCERZ NIEPOKALANEJ
KOLOR CZERWONY >> C01 BARANEK WIELKANOCNY >> C02 BŁĘKITNA PANI
C01 ●●
BARANEK WIELKANOCNY
BARANEK WIELKANOCNY
Baranek wielkanocny to zuch, który przygotowuje się do przeżycia Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i pielęgnuje zwyczaje wielkanocne.
Baranek wielkanocny to zuchenka, która przygotowuje się do przeżycia Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i pielęgnuje zwyczaje wielkanocne.
WYMAGANIA
1. Dowiedział się i przedstawił w dowolny sposób, czym jest Triduum Paschalne i co upamiętniają jego poszczególne dni.
2. Dowiedział się, czym jest okres Wielkiego Postu oraz poznał przynajmniej jeden jego charakterystyczny element.
3. Poznał tradycje świąt Wielkanocnych. Stara się zachowywać je w swoim domu.
4. Zrealizował postanowienie wielkopostne.
5. Pomógł w domu w przygotowaniach świątecznych.
6. Wziął udział w nabożeństwie wielkopostnym lub Triduum Paschalnym.
7. Uczestniczył w rekolekcjach wielkopostnych i potrafił się podczas nich odpowiednio zachować.
8. Wziął udział w dowolnej formie akcji charytatywno-pomocowej, zwracając uwagę na potrzebujących.
1. Dowiedziała się i przedstawiła w dowolny sposób, czym jest Triduum Paschalne i co upamiętniają jego poszczególne dni.
2. Dowiedziała się, czym jest okres Wielkiego Postu, oraz poznała przynajmniej jeden jego charakterystyczny element.
3. Poznała tradycje świąt Wielkanocnych. Stara się zachowywać je w swoim domu.
4. Zrealizowała postanowienie wielkopostne.
5. Pomogła w domu w przygotowaniach świątecznych.
6. Wzięła udział w nabożeństwie wielkopostnym lub Triduum Paschalnym.
7. Uczestniczyła w rekolekcjach wielkopostnych i potrafiła się podczas nich odpowiednio zachować.
8. Wzięła udział w dowolnej formie akcji charytatywno-pomocowej, zwracając uwagę na potrzebujących.
KOMENTARZE
Pojmowanie sensu Triduum dla zucha jest trudne, ponieważ jest dla niego abstrakcyjne (w obszarze zarówno wartości, jak i pojęć). By przybliżyć dziecku ten czas, warto dać mu możliwość przeżycia go, zwracając uwagę na:
– wyjątkowość wydarzeń (niezwykła pora – Liturgia Wielkiej Soboty; niezwykła forma – Adoracja Krzyża)
– stałość i powtarzalność (cotygodniowa droga krzyżowa)
– obecność najbliższych – rodziców, wodza
Podczas realizacji sprawności należy wykazać się szczególną wrażliwością na warunki, w jakich zuch jest wychowywany, na świadomość religijną jego bliskich oraz na odpowiednie dopasowanie zadań związanych z tradycjami świątecznymi do możliwości wykonania ich w domu.
Ad 1. Przedstawienie może być w dowolnej formie.
Ad 2. Może to być kolor szat liturgicznych, powstrzymywanie się od pewnych pokarmów lub czynności.
Ad 3. Przykładami tradycji z okresu około Wielkanocy są: święconka (w tym malowanie jajek, baranek), palmy na Niedzielę Palmową, post, potrawy wielkanocne, śmigus-dyngus, zwyczaje charakterystyczne dla miejsca zamieszkania zucha.
Ad 8. Czas Wielkiego Postu (podobnie jak Adwentu) skłania do refleksji na temat potrzebujących. Akcja nie musi być zorganizowana w pełni przez gromadę. Może być włączeniem się np. w Marzycielską Pocztę lub akcję organizowaną przez szkołę/parafię.
Pojmowanie sensu Triduum dla zuchenki jest trudne, ponieważ jest dla niej abstrakcyjne (w obszarze zarówno wartości, jak i pojęć). By przybliżyć dziecku ten czas, warto dać mu możliwość przeżycia go, zwracając uwagę na:
– wyjątkowość wydarzeń (niezwykła pora – Liturgia Wielkiej Soboty; niezwykła forma – Adoracja Krzyża)
– stałość i powtarzalność (cotygodniowa droga krzyżowa)
– obecność najbliższych – rodziców, wodza
Podczas realizacji sprawności należy wykazać się szczególną wrażliwością na warunki, w jakich zuchenka jest wychowywana, na świadomość religijną jej bliskich oraz na odpowiednie dopasowanie zadań związanych z tradycjami świątecznymi do możliwości wykonania ich w domu.
Ad 1. Przedstawienie może być w dowolnej formie.
Ad 2. Może to być kolor szat liturgicznych, powstrzymywanie się od pewnych pokarmów lub czynności.
Ad 3. Przykładami tradycji z okresu około Wielkanocy są: święconka (w tym malowanie jajek, baranek), palmy na Niedzielę Palmową, post, potrawy wielkanocne, śmigus-dyngus, zwyczaje charakterystyczne dla miejsca zamieszkania zuchenki.
Ad 8. Czas Wielkiego Postu (podobnie jak Adwentu) skłania do refleksji na temat potrzebujących. Akcja nie musi być zorganizowana w pełni przez gromadę. Może być włączeniem się np. w Marzycielską Pocztę lub akcję organizowaną przez szkołę/parafię.