NAWIGACJA PO STRONIE >> INSTRUKCJA KSIĄŻECZKI >> KOLOR CZERWONY
INSTRUKCJA KSIĄŻECZKI
JAK KORZYSTAĆ Z KSIĄŻECZKI?
Wstęp
Czym jest i z czego się składa książeczka sprawności 2.0?
Oddajemy w Wasze ręce kolejną roboczą wersję książeczki sprawności. Chcemy aby była ona dla Was przejrzysta i stanowiła intuicyjne narzędzie, dzięki któremu łatwiej będzie Wam – zuchmistrzyniom i zuchmistrzom pracować ze sprawnościami w Waszych gromadach. Poniżej zamieszczamy instrukcję jak się po tej nowej wersji książeczki poruszać – co dokładnie oraz w jakim układzie w niej znajdziecie.
Kolory i obszary
Książeczka podzielona jest na 5 kolorów – obszarów tematycznych dotyczących pięciu różnych sfer rozwoju zuchenki i zucha.
Rodzaje sprawności
W książeczce znajdziecie cztery rodzaje sprawności – każdy z nich ma inną funkcję, swoją charakterystykę, a także oznaczenie graficzne.
- Sprawności dwustopniowe – część sprawności w książeczce jest sprawnościami dwustopniowymi. Zdobywając sprawność po raz pierwszy, zuchenka bądź zuch często pierwszy raz lub na podstawowym poziomie styka się z danym tematem czy zagadnieniem. Przy drugim podejściu (albo w przypadku starszego lub bardziej zaawansowanego zucha i zuchenki) pogłębia swoją wiedzę, świadomość i umiejętności związane z danym zagadnieniem.
oznaczenie: ●● - Sprawności jednostopniowe – sprawności wąskie lub wyspecjalizowane, które zuchenka bądź zuch zdobywają tylko raz
oznaczenie: ●
- Sprawności otwarte – sprawności, które można zdobywać wielokrotnie – ich treść podlega dowolnemu rozpisaniu w różnych kierunkach. Za dokładne brzmienie tych sprawności odpowiadają drużynowi.
oznaczenie: ○
- Sprawności uznaniowe – przyznawane jako swoiste odznaki za pewne cechy, którymi zuchenka lub zuch się wyróżnia, realizowane w formie umowy między dzieckiem, a drużynową bądź drużynowym.
oznaczenie: u
Struktura strony
Strona każdej sprawności składa się z siedmiu elementów:
- Oznaczenie rodzaju – znajduje się w górnym rogu, aby w szybki sposób dało się zidentyfikować rodzaj sprawności.
- Symbol – graficzne przedstawienie sprawności, którą zuchenka bądź zuch po zrealizowaniu wyznaczonych zadań zdobędą.
- Nazwa – pod tym określeniem kryje się dana sprawność, którą dziecko będzie realizować.
- Sylwetka – jedno lub dwa zdania opisujące zachowania i postawy, które zuchenka bądź zuch powinni wykazywać po zdobyciu danej sprawności. Jest to również wskazówka dla drużynowej i drużynowego, co jest najistotniejszym elementem każdej sprawności.
- Wymagania – ilość wymagań różni się, w zależności od rodzaju sprawności. Dwustopniowe będą miały ich najwięcej, a uznaniowe najmniej. Są napisane w formie dokonanej, aby podkreślać to co nasi podopieczni powinni wykonać, aby zdobyć wybraną sprawność.
- Komentarze – rodzaje wskazówek, które mają zwracać uwagę drużynowej bądź drużynowego na aspekty nieoczywiste przy danym wymaganiu. Można tam znaleźć pewne propozycje i inspiracje, jak również ewentualne przeszkody, które mogą napotkać. Numer adnotacji odpowiada numerowi wymagania.
Drugi stopień
Sprawności dwustopniowe stanowią znaczną część książeczki. Zostały skonstruowane w taki sposób, aby zuchy podczas swojej kilkuletniej drogi w gromadzie mogły zdobyć ją dwukrotnie. Sprawności te mają za zadanie ułatwić drużynowym tworzenie cykli i sprawić, aby starsze zuchy mogły się wykazać.
Dwa pierwsze wymagania są obowiązkowe dla zuchów, które zdobywają sprawność po raz pierwszy, natomiast dwa ostatnie są obligatoryjne dla tych, którzy zdobywają ją po raz drugi lub są już starsze, a zdobywają ją po raz pierwszy.. Wymagania środkowe są tymi, które drużynowi powinni dobrać do tych obowiązkowych.
Sprawności dwustopniowe, które zuchenka lub zuch zdobędą ponownie będą specjalnie oznaczone na ich mundurkach.