Przejdź do treści

REFORMA GWIAZDEK

ZUCH WTAJEMNICZONY ★

ZUCHENKA WTAJEMNICZONA ★

SYLWETKA OGÓLNA

Zuchenka/zuch pierwszej gwiazdki zaczyna z chęcią/otwartością patrzeć na świat i otaczające go środowisko. Uczestniczy w aktywnościach gromady i grupy rówieśniczej, jest skora/skory do współpracy. Stara się dbać o siebie i swoje rzeczy. Stara się przestrzegać Prawa zucha.

KOLOR CZERWONY

Radzi sobie z nowymi sytuacjami, takimi jak przeżycie rozłąki z rodzicami. Była/był z gromadą lub inną grupą rówieśniczą na nocowaniu (np. biwak/zielona szkoła). Uczy się dzielenia z innymi i współpracy w grupie. Jest pogodna/pogodny i koleżeńska/koleżeński. Stara się odróżniać dobro od zła oraz uczestniczy w życiu religijnym gromady. Zna modlitwę zuchową oraz podstawowe modlitwy.

KOLOR ŻÓŁTY

Jest otwarta/otwarty i ciekawa/ciekawy świata, posiada podstawową wiedzę na temat Polski (podstawowa historia, godło, hymn) oraz swojego miejsca zamieszkania i potrafi się po nim poruszać. Powoli odnajduje się w społeczeństwie, zna obowiązujące zasady w gromadzie, jak i w szkole oraz stara się ich przestrzegać. Nie używa wulgaryzmów w wypowiedziach. Komunikuje swoje podstawowe potrzeby

KOLOR ZIELONY

Uczestniczyła/uczestniczył w zielonej wycieczce z gromadą (np. w parku miejskim, w lesie, na łące, w góry). Obserwuje różne rośliny, dzikie zwierzęta (ssaki/owady/gady/płazy) i oswaja się z nimi. Dostrzega zmiany pór roku i pogody. Czuje się swobodnie w lesie.  Był/była w ogrodzie lub/i sadzie. Rozwija w sobie szacunek do przyrody, segreguje śmieci.

KOLOR NIEBIESKI

Potrafi samodzielnie zadbać o higienę – myje zęby, kąpie się, czesze włosy, korzysta z toalety i ubiera się schludnie. Umie powiedzieć, czego potrzebuje. Przygotowuje proste posiłki takie jak kanapka, sprząta po sobie. Stara się być sumienna/sumienny w wykonywaniu zadań oraz dba o swoje rzeczy i powierzone materiały. Rozróżnia monety i banknoty. Rozwija swoje pismo. Rozumie komunikaty, które są do niej/niego kierowane i potrafi się do nich zastosować.

KOLOR FIOLETOWY

Szuka swoich zainteresowań. Nie boi się podejmować nowych aktywności. Szuka swojego miejsca w grupie rówieśniczej/ gromadzie. Jest otwarta/otwarty na zawieranie nowych znajomości. Przestrzega zasad fair play. Uczy się przeżywać zwycięstwa i porażki we współzawodnictwie.