C06 LIDER >> C07 LITURGISTA >> C08 MAŁY EKUMENISTA
C06 LIDERKA >> C07 LITURGISTKA >> C08 MAŁA EKUMENISTKA
C07 ●●
LITURGISTA
LITURGISTKA
Liturgista to zuch, który rozumie, co dzieje się w poszczególnych momentach Mszy Świętej, zna jej części oraz czynnie włącza się w przygotowanie oprawy Eucharystii. Wie, jakie pieśni może usłyszeć w kościele, zna kilka piosenek religijnych i potrafi je zaśpiewać.
Liturgistka to zuchenka, która rozumie, co dzieje się w poszczególnych momentach Mszy Świętej, zna jej części oraz czynnie włącza się w przygotowanie oprawy Eucharystii. Wie, jakie pieśni może usłyszeć w kościele, zna kilka piosenek religijnych i potrafi je zaśpiewać.
WYMAGANIA
1. Poznał poszczególne części Mszy Świętej.
2. Wraz z gromadą uczestniczył we Mszy Świętej, podczas której podjął się konkretnego działania.
3. Dowiedział się, czym jest psalm.
4. Zna kilka piosenek lub pieśni religijnych śpiewanych w czasie Mszy Świętej i je zaśpiewał. Podał przykład pieśni, którą śpiewa się tylko w określonym momencie w roku.
5. Wziął udział w nabożeństwie lub Mszy Świętej włączając się w jej oprawę (np. muzyczną).
6. Wziął udział w nabożeństwie odpowiednim dla danej pory roku liturgicznego. Dowiedział się, że są różne kolory szat liturgicznych oraz potrafi wskazać, kiedy się je stosuje.
7. Zebrał informacje o nieznanym sobie dotąd święcie religijnym.
8. Poznał elementy służby przy ołtarzu (elementy podawane przez ministrantów oraz moment ich podawania).
1. Poznała poszczególne części Mszy Świętej.
2. Wraz z gromadą uczestniczyła we Mszy Świętej, podczas której podjęła się konkretnego działania.
3. Dowiedziała się, czym jest psalm.
4. Zna kilka piosenek lub pieśni religijnych śpiewanych w czasie Mszy Świętej i je zaśpiewała. Podała przykład pieśni, którą śpiewa się tylko w określonym momencie w roku.
5. Wzięła udział w nabożeństwie lub Mszy Świętej włączając się w jej oprawę (np. muzyczną).
6. Wzięła udział w nabożeństwie odpowiednim dla danej pory roku liturgicznego. Dowiedziała się, że są różne kolory szat liturgicznych oraz potrafi wskazać, kiedy się je stosuje.
7. Zebrała informacje o nieznanym sobie dotąd święcie religijnym.
8. Poznała elementy służby przy ołtarzu (elementy podawane przez ministrantów oraz moment ich podawania).
KOMENTARZE
Sprawność ta ma uwrażliwić zucha na pełne oraz świadome uczestnictwo we Mszy Świętej (w całej liturgii i przystępowaniu do Komunii Świętej). W drugim stopniu sprawności jest więcej wymagań – pozostawiamy wodzowi wybór wymagań realizowanych w trakcie zdobywania sprawności.
Ad 2. Włączenie się w przygotowanie liturgii jest istotne dla zrozumienia czym jest Msza Święta. Aby wziąć czynny udział w oprawie Mszy Świętej, zuch może np. przeczytać czytanie, modlitwę wiernych, zaśpiewać psalm lub uczestniczyć w procesji z darami.
Ad 4. Przykładowo: kolędy w okresie świątecznym, pieśni wielkopostne przed Wielkanocą, pieśni adwentowe w Adwencie.
Ad 6. Może to być np. droga krzyżowa, procesja Bożego Ciała, różaniec, gorzkie żale, nabożeństwo majowe, roraty, wypominki, koronka, jutrznia, godzinki czy nieszpory.
Sprawność ta ma uwrażliwić zuchenkę na pełne oraz świadome uczestnictwo we Mszy Świętej (w całej liturgii i przystępowaniu do komunii świętej). W drugim stopniu sprawności jest więcej wymagań – pozostawiamy drużynowej wybór wymagań realizowanych w trakcie zdobywania sprawności.
Ad 2. Włączenie się w przygotowanie liturgii jest istotne dla zrozumienia czym jest Msza Święta. Aby wziąć czynny udział w oprawie Mszy Świętej, zuchenka może np. przeczytać czytanie, modlitwę wiernych, zaśpiewać psalm lub uczestniczyć w procesji z darami.
Ad 4. Przykładowo: kolędy w okresie świątecznym, pieśni wielkopostne przed Wielkanocą, pieśni adwentowe w Adwencie
Ad 6. Może to być np. droga krzyżowa, procesja Bożego Ciała, różaniec, gorzkie żale, majowe, roraty, wypominki, koronka, jutrznia, godzinki czy nieszpory.